RSS

Wednesday, March 24, 2010

ONLINE GAMES / PERMAINAN ATAS TALIAN

Pada minggu ini kami ingin membincangkan mengenai apa itu "Online Games", yang kini sememangnya digemari oleh semua orang, tidak kira tua atau muda.Sememangnya permainan atas talian ini berkait rapat dengan teknologi dan multimedia. Kita akan melihat dahulu mengenai pandangan terhadap teknologi dan penggunaan internet.

Perkembangan teknologi dan komunikasi (ICT) telah membolehkan dihantar dan diterima dengan pantas. Kemudahan ini telah membawa kepada peningkatan penggunaan internet dan mel elektronik atau e-mail dalam sektor awam. Hakikat ini turut mempengaruhi oleh pengguna dan kepentingan maklumat yang kian meningkat dari semasa ke semasa. Komunikasi secara elektronik juga dilihat sebagai salah satu saluran penting dalam membantu mewujudkan perkongsian maklumat. Tambahan pula, kaedah ini membolehkan proses penghantaran dan penerimaan sesuatu maklumat dilaksanakan dengan lebih cepat dan lebih mudah.

Penggunaan internet dengan cara yang tidak bertanggungjawab adalah dianggap sebagai pelanggaran tatacara yang boleh mengancam tatacara keselamatan, keutuhan dan kerahsiaan maklumat, melemahkan sistem ICT dan pengurusan rekod elektronik, menganggu sistem rangkaian ICT dan merosakkan imej Perkhidmatan Awam. Oleh yang demikian, bagi menjamin kemudahan Internet digunakan dengan selamat, adalah wajar setiap agensi menentukan latihan yang bersesuaian, penggunaan teknologi yang kukuh dan dasar yang menyeluruh agar pelanggaran seumpamanya tidak berlaku.


-PERMAINAN ATAS TALIAN-


Permainan 'online games' merupakan permainan yang amat digemari orang ramai, yang tidak mengenal usia. Hasil kajian kami, permainan atas talian dikatakan dapat menjana pemikiran mereka dengan lebih kreatif. Penggunaan permainan atas talian dan simulasi dalam pembelajaran dirujuk sebagai latihan eksperimental kerana kedua-dua kaedah tersebut memberi peluang kepada para pengguna untuk berinteraksi dengan domain pengetahuan. Di samping itu, terdapat banyak kajian yang membuktikan bahawa permainan ini berupaya untuk meningkatkan motivasi pengguna.

Permainan atas talian sekali lagi telah menunjukkan hiburan ini mempunyai potensi yang tinggi untuk mendapat keuntungan serta sebagai perniagaan yang mempunyai keuntungan yang terjamin. Hal ini telah menyebabkan banyak firma gergasi yang mencipta permainan atas talian ingin mendominasi pasaran tempatan serta pasaran asing. Industri permainan atas talian juga mula berkembang di negara kita dan permainan ini telah menjadi salah satu pilihan yang baru kepada pengguna zaman sekarang.

Mengikut kajian yang dijalankan, pasaran untuk permainan atas talian telah mencapai sebanyak US$2.9 bilion pada tahun 2005 iaitu telah meningkat secara mendadak dari US$670 juta pada tahun 2002. Pasaran yang begitu berpotensi untuk berkembang telah menjadi salah satu kepada korporat negara untuk ditebusi kerana tidak ingin didominasi oleh korporat asing seperti Amerika Syarikat, Jepun, Korea dan sebagainya. Pembukaan pasara baru ini akan menyumbang dan meningkatkan ekonomi negara. Industri atas talian telah berkembang dengan pesatnya setelah teknologi maklumat diperkenalkan dan industri ini telah menjadi salah satu penyumbang eknomi kepada negara.

Secara tradisional nya,, sebab utama untuk menggunakan teknologi maklumat adalah meningkatkan keberkesanan kerja yang dilakukan dan menghasilkan produktiviti yang tinggi. Tetapi dengan kehadiran internet, kegunaan teknologi maklumat telah diperbanyakkan dan tidak hanya tumpu kepada penggunaan dalam menyelesaikan masalah kerja. Kegunaannya diperluaskan kepada bidag hiburan seperti permainan atas talian yaang dipaparkan dalam Yahoo! directory. Oleh itu, permainan atas talian telah banyak dimainkan oleh para pengguna skarang tidak kira pada usia muda atau tua.

Antara permainan yang menjadi kegilaan para pengguna adalah Pro Evolution Soccer / Winning Eleven, Monopoly, Counter-Strike dan Rugby 2007.


**PRO EVOLUTION SOCCER (PES) / WINNING ELEVEN

Permainan ini merupakan permainan yang paling terbaru di dalam sukan bola sepak. Permainan ini ditubuhkan dan dibangunkan oleh Konami dalam Sony's Playstation 2, Playstation 3 dan Playstation Portable. PES 2010 telah diumumkan pada 8 April 2009 dan permainan yang paling digemari dalam PC, PS3 dan Xbox 360.

Antara gambaran di dalam PES ini adalah;
  • PES 2010 dapat mempertingkatkan visualisasi pengguna, animasi dan gerakan, termasuklah ekspresi dan pergerakan yang akan mengubah mengikut keadaan di dalam padang permainan tersebut.

  • PES 2010 memperkenalkan kawalan yang amat berstrategi, iaitu dari segi elemen yang pelbagai, seperti frekuensi yang boleh diubah.

  • Juga dapat mempertingkatkan pengalaman, melalui cara pasukan bekerjasama.

**COUNTER-STRIKE (CS)

Permainan ini adalah berdasarkan pasukan, taktik penembak di mana berasal dengan jumlah mod-tukaran yang dicipta oleh Minh "gooseman" Le dan Jess Cliffe. Permainan ini telah diperkembangkan ke dalam siri sejak keluaran asalnya, di mana termasuklah di dalam Counter Strike: Condition Zero dan Counter Strike: Source. CS melagakan satu pasukan dari pasukan musuh terhadap satu pasukan dari pihak musuh dalam pusingan pertandingan menang dengan lengkapkan objektif atau hapuskan pasukan lawan. Jelmaan terkini dari permainan ini, Counter Strike: Source, adalah berdasarkan enjin Source yang dibangunkan untuk Half-Life 2. Tanda pengaruh meluas CS boleh dijumpai dalam mod untuk permainan seperti Quake III Arena, Unreal Tournament dan lain-lain penembak sendirian seperti Global Operations, Americas Army, Call of Duty dan banyak lagi.


**MONOPOLY

Monopoli adalah satu permainan papan yang paling laris di dunia. Dalam permainan ini, pemain berlumba untuk mengumpulkan kekayaan melalui satu perlaksanaan satu sistem ekonomi mainan yang melibatkan pembelian, penyewaan dan pertukaran hartanah dengan menggunakan duit mainan. Pemain mengambil giliran untuk membalingkan dadu dan bergerak di sekeliling papan permainan mengikut bilangan yang diperolehi dengan balingan dadu tadi. Permainan ini dinamakan bersempena konsep monopoli dalam teori ekonomi, iaitu 'penguasaan pasaran oleh peniaga tunggal tanpa ada apa-apa persaingan. Papan klasik Monopoli mempunyai 40 petak, dengan 28 hartanah, 3 petak dugaan, 3 petak-petak masyarakat, satu petak "Cukai", satu petak "Cukai Pendapatan", satu petak "Jalan", satu petak "Penjara", satu petak "Parkir Percuma" dan satu petak lagi "Pergi ke Penjara". Hartanah-hartanah dinamakan mengikut nama tempat-tempat tertentu di negara di mana permainan itu dikeluarkan.

Antara perkara yang terpenting dalam penggunaan internet atau permainan atas talian ini adalah pengalaman seseorang itu. Ia adalah untuk mempengaruhi sikap seseorang untuk bermain secara kreatif. Maksud kreatif di sini adalah bagaimana para pengguna bermain secara berstrategi di dalam permainan tersebut. Contohnya dalam permainan bola sepak iaitu pengguna mesti mahir dan berpengetahuan terhadap strategi dan pengalaman semasa bermain. Permainan ini dapat memberi latihan kepada pengguna dengan dapat berfikir secara pantas dan berkesan. Kebiasaannya penggemar permainan 'online' bola sepak adalah dari golongan pemain, dan penggemar sukan itu sendiri, di mana pengguna mempunyai sedikit atau banyak kemahiran dalam bola sepak.

0 comments:

Post a Comment